Recensie De duisternis voorbij, door NancyW

Zoals de flaptekst al aangeeft is ligt het verhaal van De duisternis voorbij in het verlengde van het vorige boek, Ziek van angst. In De duisternis voorbij is Connor een paar jaar ouder en klaar om verzetsstrijder te worden. Hoewel zijn gevecht met generaal Whispers inmiddels ver achter hem ligt komt hij wederom in aanraking met deze plaag uit het verleden. In zijn strijd tegen het Worldwide Prostration Collectief gebeuren er vreemde dingen. Mensen verdwijnen en Connor gaat de strijd aan. Hij krijgt te maken met een macht die sterker lijkt dan hem, of toch niet?

De duisternis voorbij is een fictief boek wat niet zo snel in genre samen valt te vatten. Het verhaal is een psychologische thriller, maar er zwermt ook een tikkeltje science fiction in rond. Spannend is het op sommige punten in ieder geval. De strijd die Connor voert bevat bovendien een ‘verborgen boodschap’ en dat maakt dit het boek ook een maatschappijkritisch verhaal. Zaken als wantrouwen, macht en misbruik zijn een rode draad door het boek evenals vriendschap en vertrouwen.

Zoals gezegd is De duisternis voorbij de opvolger van Ziek van angst. Beide delen kunnen los van elkaar worden gelezen. Wanneer je echter eerst Ziek van angst hebt gelezen val je beter in het verhaal omdat je Connor en zijn voorgeschiedenis met het WPC én generaal Whispers al kent. Dit leest net wat prettiger. Voor liefhebbers van een spannend verhaal met achterliggende boodschap is De duisternis voorbij een goede keuze, zeker de moeite waard om te lezen.

Uitgeverij: Artscience
ISBN: 9789081753319
310 pagina’s