‘Mager’ oordeel en toch een boeiende, mooie recensie

Recensie:
MagicTales.nl (Cathinca) op 30 augustus 2012:
Wat als de angst bezit neemt van een samenleving? Deze vraag probeert Sarah Morton te beantwoorden in haar boek ‘Ziek van Angst’. De twaalfjarige Connor woont met zijn familie in een wereld die bedreigd wordt. In het jaar 2166 ziet het er weinig rooskleurig uit. Een organisatie met de naam ‘Worldwide Prostration Collectief’ wil de wereld overheersen. Dit proberen ze te bereiken door angst te zaaien met de ‘Zwarte Wolken’, die ervoor zorgen dat iemand geestelijk volledig instort. Daarnaast kunnen er overal onder de bevolking verraders zitten. Connor droomt ervan om tegen de organisatie te vechten en zich bij het ‘Verzet’ aan te sluiten. Wanneer zijn ouders plotseling verdwijnen gaat hij achter ze aan en voordat hij het weet staat hij recht tegenover ‘De Engel des doods’, de leider van het Worldwide Prostration Collectief.

Sarah Morton schetst in haar boek een wereld die in de toekomst ligt van de onze. Toch blijft er een hele hoop herkenbaar en zijn er verschillende gadgets toegevoegd. Ze put rijkelijk uit de geschiedenis en vergelijkt haar ‘Wordwide Prostration Collectief’ regelmatig met de praktijken van Hitler. Toch komt de angst in het verhaal niet echt over. De ‘Zwarte Wolken’ die iemand zowat een ‘burn-out’ geven zijn bedreigend, maar nooit echt eng. Een groot aantal van de personages dat door die wolken getroffen wordt, weet redelijk te herstellen en overleeft de confrontatie.
Het gebrek aan spanning komt waarschijnlijk ook doordat het moeilijk is om je compleet met de personages in te leven. Er wordt te vaak van perspectief gewisseld, soms zelfs meer dan vier keer per pagina, waardoor het moeilijk is om je echt aan een personage te hechten. Daarnaast is het niet altijd even duidelijk welk personage aan het woord is. Ook gooit Morton massa’s informatie over de lezer heen. Soms gaan de personages zelf ‘spontaan’ vertellen over hun geschiedenis, soms is er een alwetende verteller die vertelt hoe ‘speciaal’ Connor is en wat er allemaal gebeurd is. Hierdoor blijft de lezer op een afstand en dat is zonde. Het zou veel prettiger lezen zijn als Morton het perspectief had beperkt tot een of twee personages. Ze heeft wel een interessant verhaal te vertellen en schept een mooie en herkenbare wereld. Jammer dat ‘Ziek van Angst’ het beoogde kippenveleffect niet weet te bereiken.

Oordeel:

Website: magictales.nl